Kaupallinen yhteistyö: Silja Line

Aamiaisen näköala ei ollut ollenkaan hassumpi aloitus lomapäivälle. Risteilimme B:n kanssa Silja Symphonylla Tukholmaan rentouttavalle minilomalle. Laivalla alkanut ruokamatka jatkui Tukholman keskustaan, jonne matkustimme näppärästi metrolla.

Gärdet-metropysäkki on pienen kävelymatkan päässä satamasta ja ostimme päivälipun, jolla oli helppo liikkua pitkin kaupunkia. Laiva saapui satamaan mukavaan aikaan puoli kymmeneltä, joten olimme kaupungilla jo hyvissä ajoin aamupäivällä.

Ensimmäisenä suuntasimme Fotografiska-valokuvamuseoon. Olin halunnut käydä siellä jo kauan, ja halusin erityisesti nähdä nyt keväällä avatun Nick Brandtin valokuvanäyttelyn. Paikka on todella vierailun arvoinen – kiersimme näyttelyitä viipyillen muutaman tunnin. Yläkerrassa on myös kiva kahvila, joka on juuri sopiva pienelle hengähdystauolle.

Vaikka aikaa Tukholmassa olikin ainoastaan yksi päivä, siihen mahtui paljon ja ennätimme myös kahteen ravintolaan. (Matkalla täytyy syödä niin useassa paikassa kun ehtii!) Menimme ensin kevyelle lounaalle Taverna Brilloon. Rennon moderni ravintola oli täynnä ihania nurkkauksia, pieniä sopukoita, terassikulmauksia, pöytäryhmiä – ja löytyipä sieltä myös delitiski, miniatyyri kukkakauppa ja jäätelöbaari!

Kävelimme Södermalmin alueella, jossa oli paljon kivoja kauppoja meidän molempien makuun. Kahviloissa ja terasseilla oli paljon sunnuntaita viettäviä tukholmalaisia, ja sadekin malttoi pysyä poissa koko päivän ennustuksista huolimatta.

Tukholman parhaat lautaselliset söimme ehdottomasti Richessa. Riche löytyy samalla tavalla Södermalmista niin kuin Taverna Brillokin. Heti kun astuimme ravintolaan sisään, sanoin B:lle, että tämä on meidän rafla! Listalta löytyi vaikka kuinka monta ruotsalaista klassikkoa, ja meidän molempien teki mieli maistaa ravintolan kuuluisaa toast skagenia. Eikä päätös ollut ollenkaan virhe. Lasillinen kylmää roseeta ja paras toast skagen, minkä olen koskaan syönyt. (Iso kiitos suosituksesta, ihana Inke!)

Silja Line tarjoaa Helsinki-Tukholma-Helsinki reitin lisäksi myös toisenlaisen vaihtoehdon, kiertoristelyn. Laivaa vaihdetaan Tukholmassa ja Suomeen paluumatka suuntaa Turkuun. Risteilimme takaisin Galaxylla, joka lähti Tukholmasta kätevästi muutaman tunnin myöhemmin kun Helsingin laiva.

Lähdimme syömään heti laivaan noustua seitsemän jälkeen. Ihastelimme tovin Happy Lobster -ravintolan värikästä merenherkkujen tiskiä – ja näppärin liikkein valmistuvia äyriäisvateja. Tuollainen luomus jäähilekasan päällä ei jätä kyllä yhtään pöytäseuruetta nälkäiseksi!

Äyriäisravintola oli täyteen buukattu, joten täytimme seafood-kiintiömme Bistro Alexissa. Pieni kattilallinen sinisimpukoita, aiolia ja rapsakoita ranskalaisia. Jälkiruokaakaan ei voinut vastustaa – jäätelöä ja suolaista kinuskikastiketta minulle, päärynä-grappasorbettia B:lle.

Makea lopetus leppoisalle viikonloppumatkalle. Seuraavana aamuna saavuimme Turun satamaan, josta pääsee suoraan Helsingin junaan. Jos aikaa olisi ollut meidän kalentereissa enemmän, olisimme ehdottomasti jäänet myös vielä Turkuun herkuttelemaan. Hauska tapa käydä samalla reissulla kolmessa eri kaupungissa!

Matkalla ihastuimme molemmat hyvään ruokaan ja reissun huolettomuuteen. Mutta ennen kaikkea myös Itämeren maisemiin. Niitä lähdemme varmasti katselemaan taas uudestaan.

Lue myös menomatkan tunnelmista ja herkuista!